Wednesday, February 18, 2009

TIGA CALON RAJA LAWAK


Malam semalam Tuan Gurau sempat menonton program mingguan 'Hujah' yang disiarkan secara langsung oleh TV9. Tiga calon Ketua Pemuda Umno berkongsi pentas iaitu Khairy Jamaluddin, Datuk Mukhriz Mahathir dan Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo.

Dalam program tersebut, pengerusinya Prof Agus Yusof dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), mengemukakan soalan kepada ketiga-tiga calon Ketua Pemuda Umno, mengenai Umno, pertandingan ketua Pemuda Umno, isu Dasar Ekonomi Baru (DEB), Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan mengenai pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).

Sehingga akhir rancangan, Tuan Gurau rasa ketiga-tiga panel tersebut tak berapa sesuai disebut calon ketua pemuda. Patut sebut calon raja lawak saja. Itu pun bukan lawak cerdik, tapi lawak bodoh...dan bodoh tu pula yang tahap-tahap Pak Pandir saja.

Pasai apa Tuan Gurau kata macam tu? Sebabnya, pasai calon-calon tu cakap merapu. Tiga-tiga yang datang itu nampak sangat kena jerut dengan soalan-soalan pengurusi.

Pada calon-calon yang berkenaan itu, Tuan Gurau harap lain kali tak payah la masuk program macam tu kalau tujuan nak tunjuk siapa hero.

Tak sesuai dengan keadaan la ni. Fikir-fikir la program lain yang lebih efisyen dan dekat dengan hati orang. Bukan apa, takut orang tambah gelak kat kita semua...

1 comment:

  1. Antara tiga orang ni, aku pilih toyo. sebab dia buat lawak guna bahan bantu melawak iaitu penyapu.

    ReplyDelete