Sunday, February 8, 2009

MASIH BELUM 'GAMEOVER'


Ini cerita dari Kuala Lumpur. Tuan Gurau sempat mendengar pendapat pengulas-pengulas politik kotaraya tentang kemelut politik Perak petang tadi.

Lima enam orang penyokong Pas dan PKR rancak berbual di dalam restoran yang berdekatan dengan Taman Melewar. Tuan Gurau sempat tumpang sekaki mendengar. Adakalanya Tuan Gurau terdengar hujah yang berkaitan dengan undang-undang, sains politik, sejarah, pelan tindakan dan berbagai lagi idea yang tidak kurang menariknya.

Apa yang pasti Tuan Gurau telah melihat betapa rakyat kini sudah mempunyai maklumat yang cukup banyak. Perkembangan sains dan teknologi berjaya melahirkan para penyokong yang berilmu dan bermaklumat. Mereka cepat tahu apa yang patut mereka tahu.

Setiap isu yang dibangkitkan oleh media massa atau elektronik telah dijawab dengan hujah-hujah yang begitu akademik oleh para penyokong itu. Tuan Gurau kagum dengan perkembangan ini. Barulah Tuan Gurau tahu yang kemelut politik di Perak sebenarnya masih belum game over.

Rupa-rupanya tindakan yang di buat oleh Pakatan Rakyat di Perak juga ada strateginya. Semua tindakan yang telah dipersetujui dilakukan sebagai strategi serang balas. Mereka masih lagi belum mengalah. Bahkan salah seorang dari pengulas itu berharap berlaku 'culik balas' terhadap Adun BN atau Bebas bagi menumbangkan kerajaan BN yang baru sahaja diperkenankan oleh baginda Sultan.

Semakin seronok game ini. Tuan Gurau menanti dan melihat dengan penuh minat. Apa-apa hal pun semuanya 'masih belum game over' kata salah seorang daripada pengulas muda itu kepada rakan-rakannya sebelum Tuan Gurau beredar meninggalkan restoran tersebut.

1 comment:

  1. Saya pun tak sabar. Mungkin banyak lagi kejutan yang akan kita lihat. Tungguuuuu..

    ReplyDelete