Friday, February 6, 2009

LAGU UNTUK KAKI LOMPAT


APEK DAN MARJINA

Haiya Cik Siti perempuan banyak muda
Ana banyak susah jalan tutup mata
Uwang dan ringgit ana tatak helan ne
Ante tutup mata ana tak tentu jalan

Marilah Apek hoi mari sayang
Ikutlah ana Apek jangan bimbang
Mata tak nampak ana tunjukkan jalan
Kaki melangkah hoi perlahan-lahan

Ana tatak bimbang ana tatak takut
Tapi ana jalan banyak sangkut-sangkut
Semua Itam lagi banyak gulap
Macam orang Habsyi henggeli Alab

Oh Apek Sayang oi jangan susah
Habis menjahit wang mas ana upah
Marilah jalan ante cepatlah cepat
Awas Pek Longkang oi kaki melompat

Apek jaga depan ada longkang
Mana?
Lompat
Haiyaa!
Lompat
Haiyaa!
Lompak Apek Lompat….
Haiyaaaaaa…….


Tuan Gurau masih ingat pada lagu Lagu Apek Dan Marjina Ciptaan & Gubahan oleh Allahyarham P.Ramlee. Lagu ini telah di mainkan dalam Filem Alibaba Bujang Lapok, Malay Film Production, Shaw Brothers, (1961).

Lirik lagu hasil karya S. Sudarmaji ini terlalu sarat dengan masej. Walaupun dengan nada gurau, tetapi sindirannya sangat tajam dan amat sesuai untuk para politikus tanah air masa kini.

Tuan Gurau dimaklumkan bahawa filem Alibaba Bujang Lapok pernah diharamkan tayangannya pada awal tahun 60-an di Malaysia (Tanah Melayu). Barangkali kritakan yang disampaikan terkena batang hidung ahli politik ketika itu. Versi asal filem ini adalah mengisahkan tiga orang Bujang Lapok, Ramlee, Aziz dan Sudin yang bermimpi tentang kehidupan di negeri Baghdad, Kisah Alibaba.

Versi ini kemudiannya diubah sepertimana yang dapat kita saksikan pada permulaan cerita yang memaparkan filem ini membawa kisah sandiwara Bujang Lapok. Sebab itulah tajuknya dikekalkan sebagai Alibaba Bujang Lapok

Melihat gelagat tiga wakil rakyat yang baru sahaja melompat dan menumbangkan kerajaan negeri mengingatkan Tuan Gurau pada lirik lagu ini. Sekali lagi Tuan Gurau ketawa berdekah-dekah. Agaknya berapakah jumlah wang emas yang akan diterima oleh apek dari Marjina jika apek sanggup lompat parti?

Yang pasti, apek telah diculik oleh Marjina dengan mata ditutup dan di arah melompat-lompat di hadapan penonton-penonton sambil bergurau senda! Dan ketika sedang seronok melompat apek tidak sedar yang dia akan menjahit mayat kawannya sendiri!

4 comments:

  1. Wah, aku pun tengah mencari lagu yang sesuai untuk kaki lompat. Terima kasih Tuan Gurau sebab membantu. Aku akan kongsi lagu ini kepada YB PKR yang belot tu.

    ReplyDelete
  2. Saya ada cipta versi baru untuk kaki lompat seperti berikut:

    Lagu Dato Seri dan Nyonya

    Haiya dato Seri punye manyak dose
    Gua manyak susah mau buat keje
    Uwang dan ringgit dato seri bagi gue
    dato seri kurung sampai gua tak boleh nyalan aa!

    Marilah nyonya hoi mari sayang
    Ikutlah ana nyonya jangan bimbang
    Masuklah nyonya dalam parti songsang
    ana bayar nyonya hoi perlahan-lahan

    Gua tatak bimbang gua tatak takut
    Tapi pengundi gua sudah mula mengugut
    Semua jasa gua sudah Nampak gulap
    Macam dato seri yang sungguh pelahap

    Oh nyonya Sayang oi janganlah susah
    Sokong pada ana wang mas ana upah
    Cepat kuar PR nyonya cepatlah cepat
    Habak lah nyonya bila nak melompat

    Nyonya jaga depan ada uwang
    Mana?
    Lompat
    Haiyaa!
    Lompat
    Haiyaa!
    Lompak Nyonya Lompat….
    Hurree….

    ReplyDelete
  3. Fuh, kreativ juga hang ni hayati..hehe

    ReplyDelete
  4. aku suka lagu niiiiiiiiiiiiiii

    ReplyDelete