Friday, February 6, 2009

ANGKAT SUMPAH ATAU ANGKAT SAMPAH

Gelihati Tuan Gurau bila tengok Awang Raja perkenan lantik tuan baru di tanah pusakanya. Syarat nak jadi tuan rumah mudah. Siapa yang paling berat karungnya akan terpilih. Awang Liku telah pun cukup muatan. Awang Liku berjaya. Awang telah pun mewakilkan Awang Gelap menjadi tuan rumah yang baru.

Malangnya dalam memberatkan muatan itu, Awang Liku telah berjaya mengumpul segala jenis sampah sarap dalam karungnya. Sampah yang telah menjadi sampah kepada Awang Selamat sebelum ini. Bahkan ada sampah yang telah dikitar oleh Awang Selamat pun turut memberatkan karung Awang Liku. Sampah yang sedia di angkat oleh Awang Gelap.

Dengan rasa bangga Awang Gelap mengangkat sampah itu dengan penuh hormat di hadapan Awang Raja. Maka ditabal sudahlah Awang Gelap sebagai tuan rumah yang baru oleh tuan tanah yang lama. Awang Selamat yang belum pun sempat mengucapkan selamat jalan telah dimandikan dengan air penawar oleh Awang Raja diperkarangan istana sebagai tanda terima kasih.

Gurauan yang lebih mirip kepada jenaka bangsawan ini sedang diperhatikan oleh cucu cicit pahlawan Dato Sagor dan Dato Maharajalela dengan penuh minat. Tuan Gurau percaya mereka tidak sabar untuk gurau garau di PRU-13 nanti. Mereka sedang menanti dengan undi gurau.

1 comment:

  1. BN sanggup angkat sampah demi merampas Perak. Tuanku Sultan hanya nampak sokongan majoriti tetapi lupa ramai sampah dari yang berkualiti dalam BN.

    ReplyDelete