Sunday, February 8, 2009

BERITA LEWAT MALAM DARI IPOH

Menurut wakil Gurau Garau di Ipoh, kehadiran para penyokong kelihatan seimbang Melayu, Cina dan India. Semua memberi sokongan penuh terhadap MB Nizar. Dalam pada itu polis telah membuat sekatan jalan raya setiap jalan di Ipoh bagi menyekat kehadiran orang ramai ke rumah MB. Polis cawangan khas juga telah memenuhi setiap sudut rumah MB.

Presiden Pas dalam ceramahnya begitu marah dan mengutuk keras perbuatan BN yang terlalu biadap kerana mempergunakan istana serta membelankangi undang-undang untuk merampas kerajaan Perak dari Pakatan Rakyat.

Ketua Pembangkang di Parlimen Datuk Seri Anwar Ibrahim pula menyatakan BN kini telah masuk perangkap yang mereka buat sendiri. Mereka telah tersilap langkah apabila terlalu gopoh melantik MB baru. Anwar berkata 'permainan' ini sebenarnya baru sahaja bermula. Katanya lagi, BN hanya menang dalam media tetapi dari sudut undang-undang isu ini sebenarnya memihak kepada Pakatan Rakyat. Menurut beliau, para pengamal undang-undang yakin bahawa Datuk Seri Ir. Mohamad Nizar masih lagi MB yang sah.

Apa pun undang-undang tetap undang-undang. Anwar juga memaklumkan bahawa SUK yang memaki hamun MB Nizar tempoh hari telah pun menghubunggi MB Nizar dan memohon maaf di atas tindakannya sebelum ini. Anwar melihat SUK sebenarnya sedar tentang kedudukan MB Nizar dari sudut undang-undang ketika ini.

Gurau Garau difahamkan perhimpunan raksasa di Ipoh malam ini adalah pembukaan untuk siri-siri penerangan selanjutnya kepada rakyat di seluruh pelusuk negeri oleh Pakatan Rakyat.

Anwar sebelum mengakhiri ceramahnya telah meminta semua rakyat tidak memaki hamun sultan dan mendoakan agar Allah memberi kekuatan kepada sultan agar kekal adil terhadap rakyat. Pakatan Rakyat akan menghadap sultan dengan membawa tuntutan rakyat agar baginda sultan perkenan untuk membubarkan DUN dan rakyat boleh memilih semula kerajaan baru untuk mentadbir negeri Perak.

Malam ini diadakan solat Qiammulail di rumah MB. Semua para penyokong dibenarkan bermalam di rumah MB.

2 comments:

  1. Sambutan yang luar biasa. Jangankan sultan Perak, aku pun tak sangka akan sambutan macam ini.

    ReplyDelete
  2. Anwar berjaya mengawal keadaan di Perak. Tahniah.

    ReplyDelete