Saturday, February 14, 2009

NIZAR BUKAN DERHAKA TETAPI AMANAH

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat; Derhaka ialah tidak taat atau khianat kepada negara (Tuhan, orang tua, dll), menentang kekuasaan undang-undang yang sah. Ertinya derhaka ini berlaku jika kita melawan peraturan yang telah didaulatkan melalui undang-undang.

Manakala amanah pula amanah ialah sesuatu yg dipercayakan kpd orang (diserahkan utk disimpan dll). Ertinya jika sesuatu peraturan dan undang-undang yang dipertanggungjawabkan ke atas kita dipelihara dengan jujur dan taat setia itu adalah amanah.

Contoh derhaka; bila mana undang-undang yang telah diperkenankan oleh YDP Agong kata jangan rasuah, tetapi dalam pemilihan pemimpin parti rasuah diamalkan, itu derhaka namanya.

Contoh amanah pula; bila mana undang-undang yang telah diperkenankan oleh baginda sultan kata, tidak boleh pecat MB selain dari tiga cara sama ada Bubar Dun, Undi tidak percaya di dalam sidang Dun atau MB secara sukarela letak jawatan tiba-tiba ada orang secara paksa suruh MB letak jawatan dan MB pula tidak mahu letak sebab cara itu bertentangan dengan undang-undang, maka itu namanya amanah.

Merujuk isu di Perak, ternyata Datuk Seri Nizar adalah seorang yang sangat amanah kerana mempertahankan kedaulatan undang-undang tubuh negeri Perak.

Sebaliknya Barisan Nasional adalah penderhaka kerana sering melanggar undang-undang seperti amalan rasuah, pemimpin berzina, berjudi, peras ugut, dan yang terkini melantik Menteri Besar secara haram kerana membelakangi undang-undang tubuh negeri.

Ingatlah sesungguhnya dalam sejarah melayu, Hang Tuah tidak derhaka, tetapi sebenarnya difitnah. Bendahara Melaka juga tidak derhaka kerana ingkar melaksanakan hukuman bunuh terhadap Hang Tuah kerana pada pendapatnya hukuman yang diputuskan tidak mengikut proses undang-undang negeri.

Hang Jebat juga bukan penderhaka sebaliknya beliau mempertahankan kedaulatan undang-undang tubuh negeri yang meletakkan keadilan sebagai asas kedaulatan negeri.

Jadi siapakah yang menderhaka terhadap kedaulatan undang-undang?

No comments:

Post a Comment